30-lecie Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego
Dzisiaj
15.12.2025 r.
Podczas listopadowej sesji Rady Miejskiej przyjęto uchwałę wprowadzającą zmiany w zasadach funkcjonowania Jaworznickiego Roweru Miejskiego JAVelo. Najistotniejszą informacją dla mieszkańców jest fakt, że posiadacze Jaworznickiej Karty Mieszkańca nadal będą korzystać z rowerów krótkoterminowych na dotychczasowych, preferencyjnych warunkach – bez podwyżek opłat.
Dla posiadaczy Jaworznickiej Karty Mieszkańca nie przewidziano podwyżek abonamentów w ramach wypożyczeń krótkoterminowych.
Mieszkańcy Jaworzna, którzy rozliczają podatki w mieście, nadal będą korzystać z preferencyjnych warunków:
Taryfa Rodzinna zostanie zastąpiona Taryfą Podstawową, gdzie pierwsze 10 minut jazdy będzie darmowe, a każda następna minuta po przekroczeniu tego czasu będzie kosztować 10 groszy. Miesięczny abonament wzrośnie do 50 zł, a posiadacze J-ki zapłacą 25 zł. W przypadku rocznego abonamentu cena wzrośnie do 250 zł. Każda następna minuta po przekroczeniu czasu abonamentu będzie kosztować 10 groszy. Miesięczny abonament dla pracowników partnera wyniesie 20 zł.
Koszt za wynajem długoterminowy od 1 stycznia 2026 r. wyniesie 75 zł miesięcznie. Mimo zmiany stawki, pozostaje ona nadal bardzo atrakcyjna w porównaniu do podobnych usług oferowanych przez GZM (99,00 / m-c z limitem kilometrów 1000 km/m-c) czy Kraków (89,00 / m-c z limitem 900 km lub 499,00 m-c bez limitu kilometrów).
Jaworznicki Rower Miejski to obecnie 21 stacji, 50 rowerów krótkoterminowych oraz ponad 171 rowerów długoterminowych. Od uruchomienia systemu w 2023 roku do jesieni 2025 roku użytkownicy przejechali łącznie ok. 580 tys. kilometrów – w tym ok. 380 tys. km na rowerach krótkoterminowych oraz ponad 200 tys. km na rowerach długoterminowych.
Łączny czas wypożyczeń rowerów krótkoterminowych wyniósł 64 tys. godzin, a liczba wszystkich wypożyczeń od połowy 2023 roku do końca 2025 roku sięgnęła prawie 134 tys. Największe zainteresowanie systemem odnotowano w 2024 roku – było to ponad 60 tys. wypożyczeń.
Intensywna eksploatacja oraz akty wandalizmu powodują znaczące zużycie sprzętu. W samym 2025 roku operator wymienił ponad 1,6 tys. części. Najczęściej dotyczyły one uszkodzeń takich elementów jak korby i pedały, dzwonki, uchwyty na telefon, siodełka, osłony łańcucha, błotniki oraz koła.
Zdarzały się również poważniejsze przypadki zniszczeń – w 2025 roku co najmniej jeden rower musiał zostać trwale wycofany z użytkowania z powodu uszkodzenia ramy, a kilka innych wymagało kosztownych napraw. Aby utrzymać wymaganą dostępność rowerów w systemie, operator uruchamiał także rowery zapasowe, ponosząc dodatkowe koszty.
Warto zauważyć, że jak dotąd prawie 90 proc. wypożyczeń było darmowych i stanowiło 70 proc. wynajmów w systemie, co miało wpływ koszty serwisowania.. Podobnie jak komunikacja publiczna, rower miejski nie jest systemem samofinansującym się – miasto co roku dopłaca do jego funkcjonowania środki z budżetu.
Niezależnie od planowanych zmian, w grudniu br. nie będzie możliwości korzystania z rowerów krótkoterminowych. Przerwa techniczna wynika z konieczności rozliczenia poprzedniej umowy, zinwentaryzowania ok. 8 tys. kont użytkowników, a także przeprowadzenia aktualizacji oprogramowania i dodatkowych przeglądów technicznych. Stany kont zostaną zachowane i przywrócone po ponownym uruchomieniu systemu, planowanym na styczeń 2026 roku.
Dzisiaj
Dzisiaj
Wczoraj
Wczoraj
Wczoraj
Wczoraj
14 Grudzień
13 Grudzień
13 Grudzień
13 Grudzień
12 Grudzień
12 Grudzień